
Newspapers: A Ban is not A Ban unless Restricted 

By Francis T. Seow(former solicitor general of Singapore) 
 

THE Newspapers and Printing Presses Act, Cap. 206, as repeatedly amended, is 
a cumulative piece of legislation unique to Singapore, which enabled the PAP 
government under its prime minister, Harry Lee Kuan Yew, to wrest management 
control of longtime family-owned print media by compelling their owners to divest 
their share-holdings amongst government- approved persons. The Act further invested 
the government with singular powers of determining the identity of shareholders, the 
kind and number of shares each may hold, and, most importantly, the appointment of 
the directors and the editors to the corporate and editorial boards. 

And, in the process, it domesticated the media into a depressing mouthpiece of 
the PAP government: regurgitating long, dreary official press releases and statements 
and ministerial speeches -- sometimes serialising them over successive days -- with 
maps, charts and graphs, to boot. A courageous Straits Times reader wrote at the time, 
"I dread the day when our thinking public resorts to international broadcasts and 
foreign newspapers to find out what is happening in the country." His prescient words 
soon resonated in Singaporeans turning to the regional English press -- like the 
Asiaweek, Far Eastern Economic Review and Asian Wall Street Journal -- for lively 
and critical news coverage of Singapore, as well as for an outlet where they could 
ventilate their views and comments, albeit anonymously.  

Given their popularity, they were, in the words of the prime minister, "almost 
like local newspapers." I pause here to stress that, unless otherwise indicated, the 
expression "prime minister" refers to none other than Harry Lee Kuan Yew -- 
Singapore's Great Helmsman. Singapore was, and is, the "largest single-country 
market" for the Far Eastern Economic Review, and the second largest for the Asian 
Wall Street Journal. "These publications," the prime minister declaimed, "are no 
longer foreign press. They have become, in fact, the domestic Singapore press based 
offshore."  

To arrest this drift towards foreign publications, he began to warn the foreign 
media to report on Singapore "as outsiders for outsiders." However, when those 
warnings continued to fall on tin ears, he amended the Newspapers and Printing 
Presses Act in a bid to bring the foreign media to heel. It is with this particular 
amendment, and the sequential amendments that flowed from it, that I now propose to 
discuss.  

The amendment empowers the relevant minister, by notification in the 
Government Gazette, to restrict the circulation, by way of sale or distribution, of any 
foreign publication in Singapore if he deems it to be engaging in the domestic politics 
of Singapore. What does the phrase "engaging in" mean? And what is covered by the 
phrase "domestic politics" of Singapore? They were delightfully vague. As you will 
see, they could be as wide and as long, as the minister's foot or the state of his 
digestion.  



The foreign media publications, which fell victim to this new law, in order of 
their restriction, were: 

Time weekly magazine -- owned by Time Inc, a corporation based in New York, 
and by no means a lightweight in the universal news publishing business -- had 
published an article, entitled, Silencing the Dissenters, sympathetic to the beleaguered 
opposition Workers' Party secretary general, J.B. Jeyaretnam, who also happened to 
be the prime minister's bête noire. The prime minister replied through his press 
secretary. Time magazine published an edited reply. The secretary demanded its 
publication in full. Time magazine refused on the usual grounds: its editorial rights 
and the space constraint. For this refusal, the minister declared that Time magazine 
had "engaged in the domestic politics of Singapore." It was gazetted on October 15, 
1986. Its circulation was reduced, from 18,000 copies to 9000 copies per week as 
from October 19, 1986, and to 2,000 copies per week as from January 1, 1987. Within 
a fortnight, Time magazine capitulated, and printed the reply in full, adding, however, 
by way of an exculpatory editorial footnote, that it did "not agree with all the 
corrections cited ... but prints this letter in the spirit of full discussion of issues." The 
prime minister had drawn first blood. Even so, Time magazine was kept stewing in its 
own juice, as it were, for nine months before the crippling restriction was lifted.  

Asian Wall Street Journal: Next to offend the thin-skinned prime minister was 
the Asian Wall Street Journal, a sister publication of the Wall Street Journal, owned 
by the almighty Dow Jones Inc. It had published an article called, Singapore 
Exchange Puzzles Financiers, on a proposed secondary securities market, SESDAQ -- 
Stock Exchange of Singapore Dealing and Automated Quotation Market System -- by 
its resident correspondent, Stephen Duthie, in which Duthie had quoted some critics 
as saying the government would use it to "unload state-controlled and 
government-backed companies." A director of the Monetary Authority of Singapore 
wrote in, and -- listing out alleged `errors and omissions' in the article -- accused 
Duthie of bias and prejudice. The editor refused to publish it stating, "We don't 
believe it serves our readers to print personal attacks or allegations of errors that we're 
confident don't exist." The upshot: AWSJ was gazetted, its circulation drastically 
reduced from 5100 copies to 400 copies a day, which were ordered to be distributed in 
priority among 143 listed libraries, thus "continuing public access to the newspaper."  

A battle royal of sorts ensued between the government and Dow Jones Inc and its 
powerful supporters -- from the American Business Council in Singapore to the US 
State Department to the directorate of the Voice of America, ending in unequal 
litigation before the Singapore courts, with predictable results. Meanwhile, to 
emphasise its contention that circulation in Singapore is a privilege, and not a right, 
the press law was again amended to define, and require, "offshore newspapers" to 
apply for an annual licence to circulate in Singapore, and post, inter alia, a bond of 
S$500,000 (US$294,000). Asian Wall Street Journal decided to cease circulation in 
Singapore. To cut a long story short, Dow Jones Inc was forced to eat crow, and make 
peace with the prime minister and his PAP government, an event the New York Times 
headlined in these words: "Dow Jones Threw in the Towel."  

Asiaweek: The magazine, a regional weekly, wholly owned by Time Inc, was 



next. Its resident correspondent, Lisa Beyer, provided splendid coverage of the 1987 
security dragnet, code-named Operation Spectrum, in which 22 young Roman 
Catholic church and social activists and professionals were detained, without trial, 
under the internal security law, accused of being members of a dangerous Marxist 
conspiracy bent on subverting the PAP government by force, and replacing it with a 
Marxist state. The allegation was as grotesque as it was untrue, but it sufficed for the 
purpose of the prime minister, who privately conceded that they were not Marxists, 
but really "do-gooders." Cynically quoting a Chinese proverb -- slaughter the chicken 
to teach the monkey -- he disclosed it was to make an example of those idealistic 
young men and women not to involve themselves in socio-political issues, like the 
plight of foreign maids and workers.  

The government took umbrage at Asiaweek coverage of this event. The editor, 
however, inexplicably blue-pencilled the official reply, heading it: Distortion of Facts, 
You Say? as a separate article. The press secretary wrote in again, demanding 
publication of the letters, and, when they were not, the magazine was gazetted, and its 
circulation reduced from 10,000 copies to 500 copies per week. Asiaweek repented, 
and made overtures of peace. In the result, its circulation was raised to 5,000 copies, 
but not before its resident correspondent was transferred out to Hong Kong, as a quid 
pro quo. Lisa Beyer, however, chose to resign. The circulation was raised to 7500 
copies weekly per issue.  

There the matter stood until March 1995, when the magazine in a lapsus 
memoriae published a review of a book, Dictionary of Modern Politics of Southeast 
Asia, written by Professor Michael Leifer of the London School of Economics, in 
which the reviewer commented on "some odd omissions and biases: Singapore's 
exiled former solicitor general Francis Seow does not rate an entry ... Not all foreign 
ministers are represented, yet his colourless compatriot, the current foreign minister S. 
Jayakumar, is." The government was affronted that its foreign minister was described 
as "colourless." In an intriguing twist to a familiar reaction, the magazine was 
verbally informed that its circulation was restricted downwards to 3000 copies. But 
the restriction was not formally advertised. Perhaps, it was beginning to dawn on the 
government that noisy restrictions of circulation could work against its longterm goal 
of turning Singapore into the information hub of Southeast Asia.  

Far Eastern Economic Review (Review): The Review -- a weekly news 
publication in the Dow Jones Inc stable of news publications -- was gazetted, and its 
circulation restricted, as a result of a feisty coverage of the same security exercise 
Operation Spectrum, in which an article, New Light on Detentions, gave offence. Its 
circulation was reduced from 9000 copies to 500 copies per issue per week. In 
addition, the prime minister commenced a personal action for defamation against the 
Review, its editor, the reporter, and all those connected with its publication. 

For many years, the respected Review was a political irritant in the side of the 
prime minister, who had personally warned the editor-in-chief at a private meeting to 
report Singapore "as outsiders for outsiders." Besides its penetrating, oftentimes 
pungent articles and essays, the Review had given generous space to Singaporeans to 
articulate their grievances about Singapore, the prime minister and his PAP 



government, including the inevitable prolific official replies -- to the annoyance of its 
other readers.  

The spunky editor declared the gazetting "invidious" and "unacceptable" in an 
editorial, A Ban by Any Other Name, and regretfully announced cessation of its 
circulation altogether in Singapore, "as the reduced size of the circulation would in 
effect place the distribution of the publication into the hands of the Singapore 
authorities, allowing them to pick and choose the institutions or readers which the 
Review reaches." Furthermore, the editor declared, the act of gazetting would enable 
the government to claim that the publication had not been banned.  

Its recalcitrant stand took the government by surprise. Accusing it of "impeding 
the free flow of information into Singapore, ... and thus "inconveniencing 
Singaporeans," the government amended the press law once again, to allow the 
reproduction of gazetted foreign publications for sale or distribution, without the 
publisher's permission, by any person, provided they are advertisement-free. 
Whichever way one looks at it, it was a brazen act of copyright piracy, made more 
shameful when shrouded with the mantle of authority. The Review objected in vain. 
The government claimed, with mind-numbing logic, the amendment would not 
infringe the spirit of the Copyright Act.  

The government asserted that the approved publisher could only sell the pirated 
copies at cost, and would not be allowed to profit from it, save only to recover the 
costs of reproduction. Given the prime minister's admonition to Singaporeans: In life's 
experience, nothing is for free, it does call for a suspension of belief. However that 
may be, for some time superb counterfeit copies of an advertisement-free Review 
were sold or distributed in Singapore allegedly at cost.  

The restriction notwithstanding, the Review continued to publish, inter alia, 
letters from Singaporean readers to the annoyance of the Singapore government, 
which accused it of being "a forum of inaccurate or unfounded stories on Singapore," 
in spite of repeated official corrections; and threatened they would be taken into 
account when the Review "eventually sought a review of its circulation restriction." 
That threat, coupled with the magazine's own internal politics, had its desired effect, 
and letters to the editor and stories on Singapore dried up. Longtime discerning 
readers of the Review would have noticed a dearth of letters from and coverage on 
Singapore, for some time now. 

With the aforesaid Dow Jones overall settlement of its dispute with the prime 
minister and his government, the circulation restriction was eased in stages and with 
fixed quotas.  

To digress. About three weeks ago, parliament set up a special law reform 
commission with the reform of the law of intellectual property as one of three 
priorities. Significantly, the International Intellectual Property Alliance -- comprising 
copyright owners representing film, music, software and book publishing industries -- 
in a recent report had urged the U.S. government to place Singapore on its watch list 
because of rising piracy levels, which had cost its members' US$124.9 million in 
1997.  

The Economist: The reputable British weekly magazine published an article, Psst 



-- Wanna See a Statistic? on the prosecution of the (Singapore) Business Times editor 
and others under the Official Secrets Act for publishing `flash' GDP estimates -- early 
calculations of the most recent economic growth -- before they were officially 
released. And wondered why so much fuss was made over the GDP figures, and that 
"other actions taken by Goh Chok Tong, the current prime minister, suggested that 
little [in Singapore] has changed." Offended by what it considered the mocking tone 
of the article, the government sent a letter in reply through its high commissioner in 
London. The Economist published it, but omitted one sentence in that letter. 
Considering it crucial, however, the government insisted on its inclusion: a dispute 
arose, leading to an "extraordinary" exchange of correspondence, which became 
increasingly shrill and menacing, revolving around the government's insistence on its 
right of an unedited reply.  

The government declared that it had no right whatsoever to remove the sentence 
from the high commissioner's letter without his consent, especially after he had said it 
was an official reply, and had offered to shorten it himself, if the magazine was under 
pressure of space. It was for the Singapore government to decide how it wishes to 
present its case. It was, you may well think, hubris nonpareil.  

The Economist was gazetted, but at the same time the government expressed the 
hope that the official letter in reply would be published by the magazine, thus making 
it unnecessary to reduce the size of its circulation. When the letter was finally printed, 
another variation on the theme may be seen: the circulation was capped -- not reduced 
-- at its current level of 7,500 copies per issue. On January 15, 1994, the Economist 
was de-gazetted, and the ceiling of 7500 copies removed. The government, however, 
required it to apply for a permit to operate as an offshore newspaper, post a bond of 
US$125,000, and appoint a local representative to accept service of legal documents 
in any future legal actions.  

The right of reply requires the publication of the official reply, unedited -- 
whether it be long, verbose, repetitious, contemptible, or even libellous. In the latter 
event, the Singapore government offered to indemnify The Times of London -- which 
properly rejected it outright -- in the prime minister's dispute with its respected 
columnist, Bernard Levin, over an article recounting the legal hounding of lone 
Opposition leader, J.B. Jeyaretnam, entitled The Law Grossly Misused.  

The success of the press laws rests on a simple premise: that the lifeblood of a 
news publication is advertisements, without which no news publication can survive 
for long. Now, if circulation is restricted, a publication can easily be brought to its 
knees, especially where its marketplace is Singapore, whose population is not only 
literate in English -- English is the language of the administration and commerce -- 
but affluent with the second highest living standard in Asia outside of Japan. As the 
prime minister lectured the American Society of Newspaper Editors: 

The government could simply have banned these [gazetted] journals. But to ban 
them would have been an overreaction. Since sales is one of the principal motivations 
of these journals, it was sufficient to restrict their circulation. By not allowing these 
journals to increase their sales, the government has achieved some concessions. ...  

And now to turn briefly to the prime minister's use of the legal weapon. There is 



a legal axiom, well-known to litigation lawyers, that successful courtcraft requires, 
among other things, a good knowledge of the judge, before whom the case is argued, 
as well as the correct choice of locale. The prime minister, a Cambridge-educated 
lawyer, who often brags of his academic laurels, has gone one better: he knows well 
before he appoints them as judges, which some would say accounts for his long and 
uninterrupted forensic victories against his adversaries. Besides which, he pays them 
breathtaking annual retainers: a supreme court justice receives S$700,000, plus a 
minimum bonus of 3-months' salary -- that is to say, S$75,933 per month -- apart from 
other perks and privileges, while the chief justice is paid S$1.4 million, besides an 
official residence (or an housing allowance in lieu thereof), a chauffeur-driven car, 
among other handsome perks and privileges. As a Queen's Counsel pointedly queried, 
"Is this kind of money a salary or an income of permanent bribery? How can any of 
them [the judges] afford to disagree with a government that treats them with such a 
largesse?"  

With this in mind let us now look at just two fairly recent cases in which the 
prime minister was the plaintiff.  

The International Herald Tribune: This Paris-based newspaper -- jointly owned 
by the New York Times and the Washington Post -- has a worldwide circulation of 
about 190,000 copies per issue, about 40,000 copies circulate in Asia, out of which 
7000 copies in Singapore. On October 7, 1994, it published an op-ed essay, The 
Smoke Over Parts of Asia Obscures Some Profound Concerns, by American political 
economist, Professor Christopher Lingle, as a rejoinder to an article by Singapore's 
permanent secretary to the ministry of foreign affairs. It contained a statement: 

Intolerant regimes in the region reveal considerable ingenuity in suppressing 
dissent. Some techniques lack finesse: crushing unarmed students with tanks or 
imprisoning dissidents. Others are more subtle: relying upon a compliant judiciary to 
bankrupt opposition politicians, or buying out enough of the opposition to take 
control "democratically."  

Singapore was not mentioned, specifically. But the Singapore government 
contended that the article, and the last sentence of the paragraph in particular, had 
scandalised Singapore's judiciary and impugned its integrity and reputation.  

Informed of the prime minister's displeasure, the newspaper quickly offered 
"unreserved" apologies to him and to the Singapore judiciary. Notwithstanding, the 
government commenced contempt of court proceedings against the newspaper and all 
persons concerned, followed by a personal action for libel by the prime minister 
himself, who alleged that the offending passage could be "understood as suggesting 
that he had sought to suppress political activity in Singapore by bankrupting 
opposition politicians through court actions in which he had relied on a compliant 
judiciary to find in his favour without regard to the merits of the case." He won his 
case, hands down, and was awarded substantial damages and costs. Indeed, Lee 
revealed at the trial that he had previously commenced more than a dozen legal suits 
against persons, all of whom were politicians, but had won each and every case on its 
relative merits, and not because of a compliant judiciary. 

Lee sued the International Herald Tribune for libel again, and won, and was 



awarded substantial damages and costs. In this action, his son, Brig Gen. Lee Hsien 
Loong, and Goh Chok Tong, the current prime minister, were co-plaintiffs. On this 
occasion, the newspaper had published an op-ed essay, The Claims about Asian 
Values Don't Usually Bear Scrutiny, by a former editor of the Far Eastern Economic 
Review, which stated, inter alia, that "dynastic politics is evident in Communist China 
already, as in Singapore, despite official commitments to bureaucratic meritocracy." 
The article also referred to a "battle between the corporatist needs of the state and the 
interests of the families who operate it."  

Once again, the newspaper abjectly apologised, accepting Lee's interpretation 
without demur that "the implication of nepotism" in the article was "unfounded." The 
apologies, however, did not save it from a judicial hearing which ordered record 
damages plus legal costs to Lee, his son, and prime minister Goh Chok Tong. 
Interestingly, the International Herald Tribune was not gazetted, nor its circulation 
restricted or capped.  

To turn now to the practitioners themselves. Foreign correspondents stationed in 
Singapore require an annual employment pass. The employment pass of foreign 
correspondents, whose writings on Singapore displease the authorities, are either not 
renewed, refused, or withdrawn, while other correspondents are turned away upon 
arrival at Changi international airport, where immigration authorities maintain a 
computerised black list of correspondents and the publications for which they work. 
For a fuller discussion on this topic, see The Media Enthralled: Singapore Revisited.  

On the flip side of the same token, the foreign media are discouraged from 
recruiting or employing local journalists or stringers -- whose perspectives on 
Singapore news, events and analysis would necessarily be different -- as it would be 
antithesis to the prime minister's injunction to report Singapore as outsiders for 
outsiders. The raison d'etre is that the government prefers to keep foreign 
correspondents as birds of passage, so that they cannot claim any real expertise on 
Singapore and its politics. Or, contract `local-itis' in the colourful word of Goh Chok 
Tong, the current prime minister. The employment of local journalists virtually ceased 
after the 1977 security detentions of two journalists, working for the Financial Times 
and The Economist, and the Far Eastern Economic Review. 

Conclusion:  
In summary, the PAP government -- in manipulating its repressive press laws, in 

conjunction with absolute powers over issuance of employment passes, and buttressed 
by selective libel litigation, whose final outcome was never in doubt, against the 
foreign media and their practitioners -- has been able to force them to walk the chalk 
of self-censorship, in spite of themselves. No other government or leader has been 
able to achieve this dubious distinction, as the prime minister of Singapore. 
 
Source: http://www.sfdonline.org/Link%20Pages/Link%20Folders/Press%20Freedom/seow.html, 

04/02/1998 
  

http://www.rienner.com/SEOW.htm

